STARCLEAN
INTEGRITETSPOLICY
Om integritetspolicyn
Firman erbjuder städtjänster (”Tjänsten, Tjänsterna”). Tjänsterna som Firman erbjuder är baserat på förtroende. Det är därför viktigt för Firman att Firmans kunder och användare av Webbplatsen (gemensamt benämnda ”Konsumenten”) känner sig trygga med att använda Tjänsten, och Firman lägger därför stor vikt vid att skydda Konsumentens integritet. Denna integritets- och cookiespolicy förklarar hur Firman samlar in och använder information om användare av Webbplatsen och Firmans kunder och hur Firman skyddar deras integritet. Om Konsumenten har frågor som rör Firmans integritets- och cookiespolicy eller hantering av personuppgifter uppmanar Firman Konsumenten att kontakta Firman på per e-post kundservice@starclean.se.
Firman är i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204) personuppgiftsansvarig och har adressen Kubbegatan 10, 128 66 Sköndal, Sverige. Genom att använda Tjänsten, Webbplatsen och/eller prenumerera på Firmans nyhetsbrev accepterar och godkänner Konsumenten att Firman behandlar dina personuppgifter enligt av som framgår av denna integritetspolicy.
Kort översikt över behandlingen av personuppgifter
Firman respekterar Konsumentens rätt till integritet och all behandling av Konsumentens personuppgifter sker i enlighet med den svenska personuppgiftslagen. För Konsumentens bekvämlighet har Firman skapat följande sammanfattning, men Firman rekommenderar att Konsumenten sätter sig in i denna integritetspolicy i sin helhet för att Konsumenten ska förstå hur Firman samlar in och behandlar dina personuppgifter.
Om Konsumenten har ett avtal med Firman gällande Tjänsten, behandlar Firman Konsumentens personuppgifter för att fullgöra Firmans åtaganden gentemot Konsumenten, och för att förbättra och vidareutveckla Tjänsten. Firman behandlar också Konsumentens personuppgifter för att kunna ge Konsumenten erbjudanden, rekommendationer och innehåll anpassade för dina användningsmönster, analysera och att förstå marknadstrender och för att begränsa missbruk av Tjänsten och/eller Webbplatsen. De personuppgifter som samlas in för dessa ändamål inkluderar både information som Konsumenten själv har lämnat (namn, e-postadress etc.) och information som samlats in genom användning av Webbplatsen.
Grundläggande om behandlingen av personuppgifter
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Som exempel kan nämnas namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Behandling av personuppgifter är varje åtgärd eller serie av åtgärder som vidtas i fråga om personuppgifter, såsom exempelvis insamling, registrering, organisering, lagring och utlämnande. Firmans behandling av personuppgifter omfattas av personuppgiftslagen.
Vilken typ av information samlar Firman in?
Personlig information:
- För- och efternamn
- Personnummer
- Adress och kartinformation
- E-postadress
- Telefonnummer
- Kundnummer
- IP-adresser
Beställningsinformation:
- Information om den beställda Tjänsten
- Beställningsdatum och varaktighet
- Orderfrekvens och relaterad information
- Kunds adress där Tjänsten ska utföras
- Kundinformation såsom i tillämpliga fall information om husdjur
- Prisinformation (t.ex. totalt pris, rabattkoder etc.)
- Betalningsinformation
- Kundrecensioner
Teknisk information om din enhet och internetanslutning
Genom serverloggar och andra verktyg registrerar Firman information om den enhet och anslutning till Webbplatsen som Konsumenten använder, inklusive operativsystem, webbläsarversion, IP-adresser, cookies och unika identifieringsfiler. Denna information används ofta i anonym och aggregerad statistik, men Firman kan också koppla informationen till ditt användarkonto. Informationen möjliggör bland annat att Firman kan anpassa visningen av Webbplatsen till den enhet Konsumenten använder, samt analysera olika sätt användarna använder Webbplatsen på.
För vilka ändamål behandlar Firman personuppgifterna?
Firmans insamling och behandling av dina personuppgifter sker i syfte att administrera och fullgöra Firmans åtaganden gentemot Konsumenten, för att förbättra och vidareutveckla tillhörande tjänster, inklusive anpassa och förbättra Webbplatsen, och för att informera Konsumenten om nya användningsområden samt följa tillämplig lagstiftning och myndighetsbeslut. Firman behandlar även Konsumentens personuppgifter för att kunna ge Konsumenten erbjudanden och rekommendationer anpassade till ditt användningsmönster, för analysering för att förstå marknadstrender och för att försöka förutse framtida beteenden.
Personlig information och användningsområden:
- Kundidentifiering och åtkomstkontroll
- Leverans av den beställda Tjänsten till kund
- Upprätthålla och analysera kundkommunikation
- Utveckling, rapportering (inklusive orderhistorik) och anpassning av Tjänsten
- Förbättra användarupplevelsen
- Förstå marknadstrenderna
- Förhindra missbruk
- Marknadsföring (i enlighet med kundens uttryckliga samtycke)
Mer information om ändamålet för Firmans behandling av dina personuppgifter framgår nedan.
Administration av Konsumentens köp av Tjänsten Firman behandlar för- och efternamn, personnummer, adress och kartinformation, e-postadress, telefonnummer, kundnummer, betalningsinformation, information om den beställda Tjänsten, beställningsdatum och varaktighet, orderfrekvens och relaterad information, kundinformation såsom i tillämpliga fall information om husdjur, prisinformation (t.ex. totalt pris, rabattkoder etc.), betalningsinformation, kundrecensioner för att kunna administrera Konsuments köp och för att fullfölja Firmans åtaganden gentemot Konsument. Den lagliga grunden för Firmans behandling är att den är nödvändig för att Firman ska kunna fullgöra avtalet avseende Konsuments köp. Om uppgifterna inte lämnas till Firman har Firman inte möjlighet att genomföra Konsuments köp på Webbplatsen eller uppfylla Firmans åtaganden i förhållande till Konsument.
Firman behandlar uppgifter om Konsuments namn, köp och kontaktuppgifter för att kunna hantera Konsuments eventuella anspråk på ångerrätt, reklamation och garanti. Firman behandlar uppgifter om Konsuments namn och personnummer samt uppgifter om Konsuments ekonomiska situation för att kunna fastställa Konsuments identitet och göra kreditprövningar.
Marknadsföringsändamål m.m. Firman vill gärna att Konsumenten fortsätter vara kund hos Firman och för att Konsumenten ska få ta del av Firmans erbjudanden kommer Firman även att under en period om ett år från och med Konsumentens senaste köp använda Konsumentens e-mailadress, adress och ditt telefonnummer för att skicka Firmans nyhetsbrev via e-mail, post och sms. Den rättsliga grunden för Firmans behandling av dessa personuppgifter i syfte att skicka ut nyhetsbrev är Firmans berättigade intresse av att kommunicera med Konsumenten som kund i marknadsföringssyfte.
Om Konsumenten har lämnat ditt samtycke till Firmans behandling av personuppgifter för marknadsföringsändamål, t.ex. i samband med att Konsumenten registrerat ditt konto så kan Konsumentens personuppgifter, i form av namn, hemadress, e-mailadress och telefonnummer även komma att användas för direktmarknadsföring, nyhetsbrev, kundundersökningar samt för statistikändamål och kan användas för utskick per post, e-post och sms till Konsumenten fram till dess att Konsumenten avregistrerar sitt konto eller återkallar sitt samtycke. Den lagliga grunden för behandlingen är Konsumentens samtycke.
Hur länge sparar Firman Konsuments personuppgifter?
Personuppgifter som Firman behandlar i syfte att administrera Konsuments köp eller för att fullgöra Firmans skyldigheter som Firman har gentemot Konsument enligt avtal sparas inte under en längre tid än vad som är nödvändigt för att Firman ska kunna administrera Konsuments köp eller fullgöra Firman avtal med Konsument.
För bokföringsändamål sparar Firman i enlighet med gällande bokföringslagstiftning information om Firmans avtal med Konsument i sju år.
I enlighet med gällande lagstiftning har Firman rätt att lagra Konsuments kontaktuppgifter för direktmarknadsföring under en tid efter Konsuments köp eller att Firmans avtal med Konsument löpt ut. Beroende på vad avtalet rör är denna tid olika lång. Firman kan därför komma att lagra Konsuments kontaktuppgifter för att skicka direktmarknadsföring till Konsument under den tid Firman har rätt att göra så enligt gällande dataskyddslagstiftning, marknadsföringslag och praxis.
Om/När Konsument särskilt lämnat samtycke till att få direktmarknadsföring kommer Firman att spara personuppgifter bestående av Konsuments namn, e-mail och adress tills Konsument avregistrerar sig eller ber Firman sluta kontakta Konsument.
Konsuments personuppgifter kan sparas längre än vad som angetts ovan i den mån Firman är skyldiga att göra det enligt lag, förordning eller myndighetsbeslut.
Källor till information
Information om Firmans kunder samlas huvudsakligen in genom kunders registrering och beställning på Webbplatsen, samt i samband med samtal och e-post med kundservice. Andra informationskällor samlas in genom att Konsumenten använder Tjänsten och Webbplatsen, till exempel återkoppling om städning.
Vilka kan få tillgång till Konsumentens personuppgifter?
Konsumentens uppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Firman. Firman kan även komma att dela Konsumentens information med Firmans utvalda samarbetspartners och leverantörer i enlighet med nedan.
• För betalning eller kreditupplysning kan Firman komma att dela uppgifter om Konsumentens kortnummer eller personnummer samt uppgifter om Konsumentens ekonomiska situation till betalningsförmedlare och kreditföretag.
• För marknadsföringsändamål kan Firman komma att dela Konsumentens kontaktuppgifter till reklambyråer och tryckerier för t.ex. tryck och distribution av utskick.
• Firmans interna och externa IT-leverantörer och eventuella andra leverantörer Firman anlitar kan komma att få tillgång till samtliga personuppgifter Firman hanterar om Konsumenten, dock endast i den utsträckning det är nödvändigt i syfte att fullgöra Firmans åtaganden gentemot Konsumenten.
• För utförandet av Tjänsten kan Firman anlita att underleverantörer som då kan komma att få tillgång till de personuppgifter Firman hanterar om Konsumenten, dock endast i den utsträckning det är nödvändigt i syfte att fullgöra Firmans åtaganden gentemot Konsumenten.
Överföringar i allmänhet och överföring av data och information inom EU/EES eller utanför EU/EES-området
Firman behandlar som huvudregel endast Konsumentens personuppgifter inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES föreligger antingen ett beslut från kommissionen om att tredjelandet ifråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller lämpliga skyddsåtgärder, i form av standardavtalsklausuler, bindande företagsinterna regler eller Privacy Shield, som säkerställer att Konsumentens rättigheter skyddas. Om Konsumenten vill få en kopia av de skyddsåtgärder som Firman vidtagit eller information om var dessa gjorts tillgängliga kan Konsumenten få detta genom att kontakta Firmans dataskyddsombud.
Registerskydd
Registret skyddas av adekvata tekniska och administrativa åtgärder. Firman har etablerat rutiner och åtgärder för att säkerställa att obehöriga inte får tillgång till Konsumentens personuppgifter och att all behandling av uppgifterna sker i enlighet med gällande lagstiftning. Åtgärderna innefattar bland annat regelbundna riskbedömningar, tekniska system och fysiska förfaranden för att säkerställa informationssäkerheten och rutiner för att verifiera insyns- och rättelseförfrågningar. Personuppgifter hanteras endast av anställda hos Firman. Tillgång till personuppgifterna är begränsat och registret är skyddat av brandväggar och åtkomstkontroll.
Insynsrätt
Konsumenten har rätt att när som helst återkalla hela eller delar av ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter. Återkallelsen av sådant samtycke får dock ingen effekt på Firmans behandling av Konsumentens personuppgifter för tiden innan återkallelsen ägde rum.
I enlighet med gällande dataskyddslagstiftning har Konsumenten rätt att få tillgång till information om vilka personuppgifter som Firman behandlar om Konsumenten samt rätt att begära rättelse av dina personuppgifter. Om Konsumenten vill ha sådan information kan Konsumenten begära detta genom att kontakta Firmans dataskyddsombud. Kontaktuppgifter till Firmans dataskyddsombud framgår ovan. Begäran måste innehålla nödvändig kontaktinformation så att Firman enkelt kan identifiera Konsumenten och därefter ge nödvändig tillgång och information. Nödvändig kontaktinformation inkluderar namn, e-postadress och adress.
Konsumenten har under vissa förutsättningar även rätt att begära radering eller begränsning av sina personuppgifter eller invända mot Firman behandling. Konsumenten har också rätt att inge klagomål till svenska Datainspektionen eller annan behörig tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över företags hantering av personuppgifter.
Konsument har även rätt att under vissa förutsättningar få ut de personuppgifter som rör Konsument som Konsument lämnat till Firman i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet).
Rätten att ändra information
Konsumenten har rätt att ändra sin egen information genom att logga in på Webbplatsen och gå till sin profil. Om detta inte är möjligt av olika anledningar, vänligen kontakta dataskyddsombudet vars kontaktuppgifter framgår ovan. Kontaktuppgifter till Firmans dataskyddsombud framgår ovan. Begäran måste innehålla nödvändig kontaktinformation så att Firman enkelt kan identifiera Konsumenten och därefter ge nödvändig tillgång och information. Nödvändig kontaktinformation inkluderar namn, e-postadress och adress.
Samtycke och förbud
Konsumenten har rätt att när som helst invända mot behandlingen av sina personuppgifter för direktmarknadsföring. Om Konsumenten inte vill att Firman ska använda denna information använder Firman endast informationen för att kommunicera med Konsumenten för att fullgöra Firmans åtaganden gentemot Konsumenten.
Senast uppdaterad 2024-08-20.
Vill du bli kontaktad
Fyll i formuläret
Få en gratis offert
Nöjd kund-garanti
Vi har genom åren lärt oss att den viktigaste marknadsföringen är nöjda kunder. Då vet vi att vi har gjort ett bra jobb. Vi lämnar till och med nöjd kund-garanti vilket innebär att vi åtgärdar eventuella synpunkter på flyttstädning inom 3 dagar kostnadsfritt.
Vi strävar alltid efter att förbättra och utveckla oss så att du som kund ska få det bästa alternativet och mest prisvärda flyttstädningen i Stockholm
+46 (0)70 648 34 96
07:00 - 22:00
Offert@starclean.se
Offertförfrågan
Kubbegatan 10
128 67 SKÖNDAL